Stomiliardový taxi kartel

Ak chce niekto v Hongkongu poskytovať taxislužbu, potrebuje na to licenciu. Licencia sa nezískava od vlády, ale od existujúceho vlastníka. Inými slovami, ak niekto začne robiť taxikára, niekto iný musí skončiť.

Licencií je obmedzený počet: červených mestských taxíkov operujúcich na ostrove a v Kowloone je 15 250, zelených taxíkov v New Territories je 2 838 a napokon na Lantau premáva 75 modrých taxíkov. Hongkonská samospráva za 20 rokov existencie vydala spolu 25 nových licencií (pre Lantau taxi), počet červených a zelených taxi sa nezmenil od roku 1994.

Počet taxíkov ani zďaleka nezodpovedá dopytu. Ten je síce ťažké merať, ale pomôcť nám môže porovnanie so Singapurom, kde premáva o 30% viac taxíkov (25 600) pri o 20% menšej populácii. Zároveň v Singapure operujú Uber a Grab, čo ďalej zvyšuje prepravnú kapacitu.

Ceny licencií na sekundárnom trhu sa líšia od druhu taxíka a podľa celkového stavu ekonomiky. Priemerná cena licencií na červené taxi pred dvomi rokmi bola 6,7 milióna HKD a na zelené 5,5 milióna HKD. Katalógová cena Toyoty Corolla je pritom 230 000 HKD. Celková hodnota licencií je teda 118 miliárd HKD, ak od toho odpočítame 2 miliardy za cenu vozidiel (s 50% amortizáciou), dostaneme sa na prémiu 116 miliárd HKD, tj. 16 500 HKD na obyvateľa. Toto je suma, ktorú každý obyvateľ zaplatí nad cenu, ktorá by existovala vo voľnom trhu. Zároveň táto suma vyjadruje hodnotu tohto vládou vytvoreného kartelu.

Pre porovnanie, v roku 1993 bola cena za licenciu 1,1 milióna HKD. Za 25 rokov narástla prémia pre majiteľov licencií o 500%.

Samozrejme, vlastník licencie (a taxíka) nerovná sa taxikár. Taxikári sa rekrutujú spomedzi menej vzdelaných, chudobnejších ľudí, ktorí nemajú prostriedky  na to, aby si dovolili kúpiť licencie. Väčšinou si auto prenajímajú na 12 hodinovú službu (striedajú sa okolo piatej poobede, vtedy je šanca chytiť taxi minimálna) a pracujú za minimálnu mzdu, ktorá im ostane po splatení prenájmu licencie.

Vláda stanovuje ceny za taxislužby. Ak počujete o proteste za zvýšenie cien za taxi, určite to nie sú taxikári, ale majitelia licencií. Taxikári vedia, že so zvýšením cien za taxislužby im majitelia licencií zvýšia ceny za prenájom licencie, a oni si nijako neprilepšia. Paradoxne, taxikári sú väčšinou proti zdvíhaniu cien: oni z toho benefit mať nebudú, ale zároveň sa obávajú, že pri vyšších cenách bude taxíkom cestovať menej ľudí.

Comments

Popular Posts