Prístavný monopol

Nákladný prístav v Hongkongu bol do roku 2004 najväčším na svete. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch si užíval takmer monopolné postavenie v Ázii, keďže cez neho putovala väčšina čínskeho re-exportu. Dnes je na šiestom mieste a objem prepravy stabilne klesá. Napriek 20 percentnému poklesu z úrovne v roku 2011 je však jedným z najväčších na svete a hongkonská ekonomika je na ňom závislá, pretože cez prístav putuje väčšina importu do mesta.

V Hongkongu je síce viacero prístavov (pekná mapa je na ruskej wikipédii), oceánsky je ale len jeden. Ten má 24 kotvísk, z ktorých 14 prevádzkuje Hutchison International Terminals Ltd, vlastnená Li Ka-shingom, a 7 prevádzkuje Modern Terminals Limited, ovládaná rodinami Woo a Pao. Dve firmy tak ovládajú 87,5% kotvísk.

Monopol sa prejavuje vo viacerých smeroch. Najmarkantnejší v poplatkoch, ktoré lode musia platiť operátorom – terminal handling fees. Tie sú najvyššie na svete, v priemere dva krát tak vysoké než v Singapure, Shenzhene či Šanghaji. Akademické štúdie ukazujú priame spojenie medzi poplatkami a veľkosťou prepravného objemu.

Ďalším problémom je nízka úroveň automatizácie. Kým konkurenčné prístavy spravili výrazný pokrok v automatizácii a skrátili manipulačné časy, hongkonské monopoly necítia potrebu nič meniť a väčšina úkonov v oceánskom prístave ostáva manuálnych.

Tretím problémom spojeným s monopolmi je znečistenie. Hoci Hongkončania zo znečistenia radi vinia továrne na juhu Číny, väčšina smogu je vytvorená lokálne, z toho viac ako polovica z lodných emisií. Prístav si chce udržať čo najširšiu klientelu, a preto nechce obmedzovať lode v používaní paliva. Pokrok nastal v roku 2015, keď prešiel zákon nariaďujúci lodiam kotviacim v Hongkongu používať palivo s maximálnym objemom síry 0,5%.

Nariadenie síce viedlo k čiastočnému zníženiu emisií, environmentálne skupiny sa pýtajú, prečo nemôže byť obmedzenie na úrovni 0,1%, tak ako je to v USA alebo Európe. Lode kotviace v Hongkongu väčšinou so sebou aj tak nesú tento typ paliva, pretože ho začnú spaľovať akonáhle zavítajú do amerických či európskych vôd. Odpoveď je jednoduchá: vláda je závislá na podpore oligarochov a neurobí nič, čo by narušilo ich obchodné záujmy. 

Comments

Popular Posts