Stomiliardový taxi kartel
Ak chce niekto v Hongkongu
poskytovať taxislužbu, potrebuje na to licenciu. Licencia sa nezískava od
vlády, ale od existujúceho vlastníka. Inými slovami, ak niekto začne robiť
taxikára, niekto iný musí skončiť.

Počet taxíkov ani
zďaleka nezodpovedá dopytu. Ten je síce ťažké merať, ale pomôcť nám môže
porovnanie so Singapurom, kde premáva o 30% viac taxíkov (25 600) pri o 20%
menšej populácii. Zároveň v Singapure operujú Uber a Grab, čo ďalej
zvyšuje prepravnú kapacitu.
Ceny licencií na
sekundárnom trhu sa líšia od druhu taxíka a podľa celkového stavu
ekonomiky. Priemerná cena licencií na červené taxi pred dvomi rokmi bola 6,7
milióna HKD a na zelené 5,5 milióna HKD. Katalógová cena Toyoty Corolla je
pritom 230 000 HKD. Celková hodnota licencií je teda 118 miliárd HKD, ak od
toho odpočítame 2 miliardy za cenu vozidiel (s 50% amortizáciou), dostaneme sa
na prémiu 116 miliárd HKD, tj. 16 500 HKD na obyvateľa. Toto je suma, ktorú
každý obyvateľ zaplatí nad cenu, ktorá by existovala vo voľnom trhu. Zároveň
táto suma vyjadruje hodnotu tohto vládou vytvoreného kartelu.
Pre porovnanie, v roku
1993 bola cena za licenciu 1,1 milióna HKD. Za 25 rokov narástla prémia pre
majiteľov licencií o 500%.
Samozrejme,
vlastník licencie (a taxíka) nerovná sa taxikár. Taxikári sa rekrutujú spomedzi
menej vzdelaných, chudobnejších ľudí, ktorí nemajú prostriedky na to, aby si dovolili kúpiť licencie.
Väčšinou si auto prenajímajú na 12 hodinovú službu (striedajú sa okolo piatej
poobede, vtedy je šanca chytiť taxi minimálna) a pracujú za minimálnu
mzdu, ktorá im ostane po splatení prenájmu licencie.
Vláda stanovuje
ceny za taxislužby. Ak počujete o proteste za zvýšenie cien za taxi,
určite to nie sú taxikári, ale majitelia licencií. Taxikári vedia, že so
zvýšením cien za taxislužby im majitelia licencií zvýšia ceny za prenájom
licencie, a oni si nijako neprilepšia. Paradoxne, taxikári sú väčšinou
proti zdvíhaniu cien: oni z toho benefit mať nebudú, ale zároveň sa
obávajú, že pri vyšších cenách bude taxíkom cestovať menej ľudí.
Comments
Post a Comment