Hongkonský autobusový monopol
Sériu článkov, v
ktorých sa snažím vyvrátiť mýtus Hongkongu ako najslobodnejšej ekonomiky na
svete, pokračujem diskusiou o autobusovom monopole. Na začiatok je potrebné
poznamenať, že celý dopravný sektor – autobusy, metro, taxi, a najnovšie
rýchlovlak – sa manipuluje z politických dôvodov. Preto existuje veľká
podobnosť medzi praktikami, problémami a riešeniami u jednotlivých podsektorov.
Politické pozadie v jednotlivých článkoch načrtnem, a napokon zhrniem na konci
série.
V Hongkongu sú
štyri kategórie autobusov: licencované (franchised), nelicencované
(non-franchised), súkromné (private) a minibusy (public light buses).

Súkromné autobusy sa môžu používať na osobné účely, nemôžu sa komerčne prenajímať a ich
počet je, ako inak, limitovaný. Najčastejšie vlastnia súkromné autobusy školy a ústavy
pre fyzicky hendikepovaných ľudí. Problém je ten, že školský autobus sa využije
len dva krát denne a keďže sa nemôže prenajať na iné účely – napríklad turistom
cez víkend – väčšinu času trávia zaparkované.
Nelicencované autobusy sa používajú v turizme a rezidenčných komplexoch.
Od roku 2005 vláda nevydáva nové licencie a existujúce sa preto predávajú
za obrovské ceny. Posledný verejný predaj licencií sa uskutočnil v roku 2014
a ich cena sa vyšplhala na 1,9 milióna HKD, čo je takmer štyri krát viac,
než cena samotného autobusu.
Licencované autobusy, kde vláda podobne ako pri minibusoch určuje kto
bude operovať na akých linkách, existujú v prostredí duopolu. V Kowloone
a Nových teritóriách vlastní licenciu Kowloon Motor Bus, ktorá je v rukách
rodiny Kwok cez ich konglomerát Sun Hung Kai Properties. V Hongkongu operujú
dve firmy, New World First Bus a Citybus, obe vlastní New World Properties
magnáta Cheng Yu-tunga. Linky spájajúce obe strany prístavu sú prevádzkované všetkými
troma firmami. Autobusy sú oslobodené od
platenia palivovej dane, cestných poplatkov a cenu prepravy určuje Chief
Executive.
Monopolistické
určovanie počtu autobusov, vyznačovanie liniek a určovanie cien doviedlo
Hongkong k reálne neexistujúcej konkurencii, nedostatku autobusov a vysokým
cenám za dopravu. Keďže na rozdiel od taxíkov neexistuje pri autobusoch verejný
register licencií, verejnosť sa nedozvie, aká je koncentrácia vlastníctva. Zákonodarci
taktiež nemajú povinnosť deklarovať vlastníctvo licencií, čo neumožňuje
rozpoznať potenciálny konflikt záujmov.
Zrušenie monopolu je technicky relatívne
jednoduché: zrušiť limity na autobusy a zároveň zvýšiť cestné poplatky, aby
nedošlo k preplneniu ciest. Zrušiť cenové obmedzenia a centrálne plánovanie
liniek. Prestať vnímať licencie ako investíciu, ale len ako nástroj na kontrolu
operátorov.
Politická
situácia to ale neumožňuje. Dizajn hongkonskej legislatívy robí vládu závislou
na podpore funkčných oblastí, jednou z nich je aj doprava. Operátorom v doprave
preto výmenou za podporu vytvára monopolné prostredie, v ktorom krásne
zarábajú. O prepojení politiky s dopravným biznisom napíšem nabudúce.
Comments
Post a Comment