Prečo hongkonská vláda deformuje dopravný sektor
Pre pochopenie
toho, prečo hongkonská vláda výrazne manipuluje trhové podmienky v dopravnom
sektore - pripomeňme si predošlé články o autobusoch a taxíkoch, či ilegalitu
Uberu – je potrebné najprv pochopiť ako funguje hongkonský volebný systém.
V Hongkongu sa
vládne tzv. prezidentským spôsobom, tj. predseda vlády, Chief Executive, je
volený „priamo“, nie parlamentom, a má exekutívnu moc. Parlament má
slabšiu pozíciu a je taktiež volený „priamo“.
Slovo priamo som
v predošlej vete dal do úvodzoviek, pretože v Hongkongu existuje
špecifický volebný systém, v ktorom sú voliči rozdelení do obvodov. Vo
voľbách do parlamentu sa volí polovica zastupiteľov v geografických obvodoch,
ktoré fungujú podobne ako v iných demokratických krajinách. Druhá polovica
sa ale volí vo funkčných obvodoch, ktoré reprezentujú jednotlivé sektory
verejného a obchodného života, napríklad zdravotníctvo, vzdelávanie,
turizmus, a podobne. Chief Executive sa volí výlučne vo funkčných
obvodoch, ktoré nominujú 1200 voliteľov.
Oficiálny dôvod
existencie týchto sektorov je to, že majú priniesť viac ekonomickej a sociálnej
expertízy do vlády. To je, samozrejme, nonsens. Vládna byrokracia už takúto
expertízu pravdaže má, inak by nemohla fungovať. Po druhé, legislatívci s veľmi
špecifickým záujmom o verejnú službu budú mať veľmi nízky záujem o verejný
záujem. Po tretie, zákonodarci reprezentujúci záujmové skupiny jednoducho
nemôžu poskytnúť objektívny názor a odporúčanie vláde, ktorá závisí na ich
politickej podpore.
Podpora pro-pekinských
politikov je založená na vplyve vo funkčných obvodoch, pretože v geografických
vždy vyhrajú prodemokratickí kandidáti. Vláda preto musí kooptovať záujmy
oligarchov a záujmových skupín. Dopravný sektor je dobrým príkladom toho,
ako sa to robí.
Medzi voliteľmi v dopravnom
sektore je registrovaných 202 skupín a záujmových združení, z ktorých
každé postaví jedného voliteľa. Tieto skupiny ale nereprezentujú reálny stav
dopravného sektora: zďaleka najvyšší vplyv v ňom majú taxikári (35 hlasov)
a minibusári (23 hlasov). Takmer každá záujmová skupina taxikárov má jeden
hlas. Nájdeme medzi nimi napríklad Happy Taxi Operator‘s Association alebo Fraternity Taxi Owners
Association. Ďalších 24 hlasov majú záujmové skupiny šoférov nákladných
vozidiel, spomeňme napríklad HK Right Hand Drive Motors Association.
Naproti tomu majú
zástupcovia metra a električiek po jednom hlase. Graf na pravej strane je
síce starší (KCR sa zlúčila s MTR, takže MTR má o polovicu viac
pasažierov a stále len jeden hlas), ale vystihuje podstatu: KMB, ktorá
denne prepraví 3 milióny pasažierov, má len jeden hlas, kým taxikári s o polovicu
menším počtom pasažierov majú hlasov 35. Cestná preprava má spolu takmer 100
hlasov, kým železničná len jeden.
Situácia sa
nezmení, pretože Peking by prišiel o schopnosť dosadiť si do vlády svojich
ľudí. Nebolo by v takejto situácii lepšie zrušiť hru na demokraciu,
prestať závisieť na karteloch, zrušiť monopoly a zaviesť slobodný trh?
Comments
Post a Comment