Prístavný monopol
Nákladný prístav
v Hongkongu bol do roku 2004 najväčším na svete. V osemdesiatych a deväťdesiatych
rokoch si užíval takmer monopolné postavenie v Ázii, keďže cez neho
putovala väčšina čínskeho re-exportu. Dnes je na šiestom mieste a objem prepravy
stabilne klesá. Napriek 20 percentnému poklesu z úrovne v roku 2011
je však jedným z najväčších na svete a hongkonská ekonomika je na ňom
závislá, pretože cez prístav putuje väčšina importu do mesta.
V Hongkongu je
síce viacero prístavov (pekná mapa je na ruskej wikipédii), oceánsky je ale len
jeden. Ten má 24 kotvísk, z ktorých 14 prevádzkuje Hutchison International
Terminals Ltd, vlastnená Li Ka-shingom, a 7 prevádzkuje Modern Terminals
Limited, ovládaná rodinami Woo a Pao. Dve firmy tak ovládajú 87,5%
kotvísk.
Monopol sa
prejavuje vo viacerých smeroch. Najmarkantnejší v poplatkoch, ktoré lode
musia platiť operátorom – terminal handling fees. Tie sú najvyššie na svete, v priemere
dva krát tak vysoké než v Singapure, Shenzhene či Šanghaji. Akademické štúdie ukazujú priame spojenie medzi poplatkami a veľkosťou prepravného
objemu.
Ďalším problémom
je nízka úroveň automatizácie. Kým konkurenčné prístavy spravili výrazný pokrok
v automatizácii a skrátili manipulačné časy, hongkonské monopoly
necítia potrebu nič meniť a väčšina úkonov v oceánskom prístave
ostáva manuálnych.
Tretím problémom
spojeným s monopolmi je znečistenie. Hoci Hongkončania zo znečistenia radi
vinia továrne na juhu Číny, väčšina smogu je vytvorená lokálne, z toho viac
ako polovica z lodných emisií. Prístav si chce udržať čo najširšiu
klientelu, a preto nechce obmedzovať lode v používaní paliva. Pokrok nastal v roku 2015, keď prešiel zákon nariaďujúci lodiam kotviacim v Hongkongu
používať palivo s maximálnym objemom síry 0,5%.
Nariadenie síce viedlo
k čiastočnému zníženiu emisií, environmentálne skupiny sa pýtajú, prečo
nemôže byť obmedzenie na úrovni 0,1%, tak ako je to v USA alebo Európe.
Lode kotviace v Hongkongu väčšinou so sebou aj tak nesú tento typ paliva,
pretože ho začnú spaľovať akonáhle zavítajú do amerických či európskych vôd.
Odpoveď je jednoduchá: vláda je závislá na podpore oligarochov a neurobí nič,
čo by narušilo ich obchodné záujmy.
Comments
Post a Comment