Pokuty pre automobilky

Informácie o vysokých pokutách pre zahraničných výrobcov áut v Číne dominovali minulý týždeň ekonomickým správam. Japonské a nemecké automobilky a výrobcovia komponentov boli potrestaní za to, že sa dohodli na udržiavaní vysokých cien súčiastok a údržby.  Čínsky anti-trustový úrad označil takéto správanie za nelegálne, nariadil znížiť ceny a naparil rekordné pokuty.

Predstavitelia automobilového priemyslu a novinári okamžite obvinili Čínu, že selektívne pokutuje zahraničné spoločnosti a pomáha domácim firmám. Posledné kroky čínskych regulátorov vidia ako pokračovanie dlhodobého trendu nahrávania domácim výrobcom, keďže sa inšpektori selektívne zameriavajú na zahraničné firmy. V South China Morning Post dokonca došli k záveru, že je koniec zlatej éry pre zahraničné firmy v Číne.

Podobné správy však prichádzajú v rovnakom období aj z Indie, kde bolo potrestaných 14 firiem za fixovanie cien automobilových komponentov a popredajných služieb (jednou zo štrnástich potrestaných automobiliek je aj Škoda). Žeby si indická vláda brala príklad z Číny? Znie to dosť nepravdepodobne. Skôr sa zdá, že tieto pokuty majú skutočný merit. 

Automobilky sa dohodli na cenách, nepovoľovali opravy áut v nezávislých servisoch, nepredávali súčiastky distribútorom. Takéto podnikanie má ďaleko od voľného trhu. Podobné praktiky boli v Európskej Únii zakázané už roku 2002. India v súčasnosti chystá podobný zákon. Čína taktiež pohrozila prísnejším zákonom, ale nič konkrétne zatiaľ verejnosti predstavené nebolo. 

Marže na predaji áut sú mizivé a je preto pochopiteľné, že sa automobilky snažia dohnať zisky na popredajných službách, kde markup prekračuje 10 percent. Nemôže im však byť dovolené deformovať trh a konkurenciu nešportovými praktikami. A vyhovárať sa na čínsku vládu keď sú pri tom prichytení.

Comments

Popular Posts